رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی IP SLA در سیسکو
#1
سطح سرویس یا Service Level پارامتری برای اندازه گیری کارآیی یک سیستم است. برای مثال اگر یک مرکز تلفنی پاسخگویی به مشتریان را در نظر بگیرید، یکی از جنبه های سطح سرویس را می توان میانگین زمان انتظار مشتریان برای دریافت سرویس پشت خط تلفن در نظر گرفت. این پارامتر قابل اندازه گیری است و می توان برای آن حدود قابل قبول یا غیر قابل قبول تعریف نمود. کارآیی کال سنتر را می توان در هر زمان با مقایسه زمان میانگین کنونی با زمان میانگین قابل قبول تعیین نمود. همانند یک کال سنتر، یک شبکه کامپیوتری یک سیستم است که برای آن سطوح سرویس مختلف و منطقی نعریف می شود. برای مثال می توان زمان مبانگین رفت و برگشت یک بسته از یک node به node دیگر را به عنوان یک سطح سرویس در نظر گرفت. بعدا خواهیم دید که به این زمان round-trip delay گفته می شود.

امروزه با رواج کاربردهای جند رسانه ایی، اهمیت کارایی شبکه های کامپیوتری بیش از پیش مطرح می شود. مشتریان برای استفاده از سرویس های مختلف شبکه انتظار دریافت سطوح سرویس مشخصی را دارند و در عقد قرارداد با سرویس دهندگان به امکان فراهم نمودن این سطوح سرویس توجه ویژه ایی می نمایند. از این رو فراهم کنندگان سرویس های شبکه ایی باید شبکه های خود را در سطح قابل قبولی از نظر پارامترهای کارایی نگه دارند. توافق سطح سرویس یا Service Level Agreement به قراردادی می گویند که بین سرویس گیرنده یا مشتری از یک طرف و سرویس دهنده از طرف دیگر به اجرا گذاشته می شود. در SLA پارامترهای کارایی قابل اندازه گیزی مشخص می شوند و عدول از آنها می تواند زمینه فسق قرارداد را بین طرفین به وجود آورد.

IP SLA یک از اجزای اصلی IOS سیسکو است که امکان اندازه گیری و آنالیز سطوح سرویس را می دهد. نتیجه این امر افزایش بهره وری، کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش تعداد دفعات قطعی شبکه می باشد. IP SLA با ایجاد ترافیک دایمی، مطمئن و قابل پیش بینی یک تکنولوژی مانیتورینگ فعال است. به عبارت دیگر IP SLA می تواند با فرستادن بسته های مشخص و از پیش تعریف شده به روی شبکه پارامترهای کارایی مختلفی را اندازه گیری می کند. حوزه فعالیت تکنولوژی IP SLA فراتر از لایه دیتالینک است. ار اینرو می توان IP SLA را به طور گسترده بین اجزای مختلف در شبکه های مختلف تنظیم نمود. این امر سبب می شود تا بتوان با شبیه سازی سناریو های واقع بینانه تر، پارامترهای کارایی را با دقت بیشتری اندازه گیری کرد. تکنولوژی IP SLA در سیسکو قادر است اطلاعات مربوط به مجموعه قابل توجه ایی از پارامترهای کارایی شبکه را جمع آوری کند. از جمله این پارامتر ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. محاسبه تاخیر یک طرفه یا one-way و دو طرفه یا round-trip
  2. محاسبه واریانس تاخیر یا jitter
  3. تخمین میزان بسته های گم شده یا packet loss در هر دو جهت مسیر
  4. تعیین توالی ارسال و دریافت بسته ها یا packet sequencing
  5. تعیین کیفیت راتر به راتر یا per hop در طول یک مسیر کامل بین فرستنده و گیرنده
  6. اطمینان از برقرار بودن اتصال شبکه ایی بین فرستنده و گیرنده
  7. تخمین زمان دانلود وب سایت از وب سرور
  8. تعیین درجه کیفیت صدا در مکالمات تلفنی بر روی شبکه IP

IP SLA سیسکو از طرق مختلفی قابل دسترسی است. از آن جمله می توان به خط فرمان، SNMP، RTTMON و Syslog Management Information Base اشاره نمود.

در مجموعه مقالات مربوط به این دسته سعی می کنم عملیات IP SLA یا IP SLA Operation های مختلف را در سناریو های مختلف به معرض نمایش بگذارم. برای این منظور از توپولوژی پایه زیر استفاده می کنیم.

[عکس: GeneralTopology01-300x126.png] مطابق توپولوژی نمایش داده شده، راترهای Branch01 تا Branch04 راترهای اصلی در برقراری ارتباط بین اجزای شبکه هستند. راترهای Branch02، Branch01 و Branch03 در یک چینش Hub and Spoke به یک شبکه Frame relay متصل هستند. راترهای Branch03 و Branch04 با یک لینک سریال به یکدیگر متصل هستند. هر کدام از راترها توسط اینترفیس FastEthernet0/0 به شبکه LAN خود متصل می باشند. راترهای ShadowR1 تا ShadowR4 در حقیقت هاست های این شبکه محسوب می شوند. استفاده از راتر به جای کامپیوتر این امکان را می دهد که بتوان از قابلیت IP SLA Responder نیز استفاده نمود. بعدا به این قابلیت اشاره خواهیم کرد. برای انجام عمل راتینگ از OSPF استفاده شده است. تمام اینترفیس های همه راترهای Branch در Area 0 پروتکل OSPF تنظیم شده اند. هر کدام از راترهای Shadow نیز دارای یک Default route به آدرس راتر LAN خود می باشند. هر جز این شبکه با همه اجزای دیگر در لایه IP در ارتباط است. بنابر فراخور سناریوهای مطرح شده عناصری دیگری را به این توپولوژی اضافه خواهیم کرد.
منبع
[عکس: <a href=www.Mojsazan.com.gif]" class="mycode_img" />
پاسخ
سپاس شده توسط


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قوانین و قراردادهای نام گذاری نرم افزارهای سیسکو (IOS Images) morteza ghaem 1 4,183 09-26-2013, 01:53 PM
آخرین ارسال: mohammad.safizade
  نکاتی در زمینه سویچ های سیسکو مهرداد عباسی 0 4,374 10-23-2012, 09:54 PM
آخرین ارسال: مهرداد عباسی
  معرفی کارت شبکه پر سرعت شرکت AdvancedIO Systems مدل V5031 مهرداد عباسی 0 2,814 09-12-2012, 12:54 PM
آخرین ارسال: مهرداد عباسی
  IOS 15 سیسکو morteza ghaem 0 3,744 06-22-2012, 10:16 AM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  انواع IOS در سیسکو morteza ghaem 0 3,662 06-22-2012, 10:08 AM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  PIX,ASA,FWSM سیسکو morteza ghaem 3 6,365 06-18-2012, 10:19 AM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  چگونه IOS سیسکو را ارتقا دهيم morteza ghaem 0 3,439 06-10-2012, 05:23 PM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  تعريف DNS برای روتر سیسکو morteza ghaem 0 3,614 06-10-2012, 03:03 PM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  لینکهای مرجع سیسکو morteza ghaem 0 4,124 06-07-2012, 05:26 PM
آخرین ارسال: morteza ghaem
  سری روتر های Carrier سیسکو morteza ghaem 0 3,369 06-07-2012, 05:20 PM
آخرین ارسال: morteza ghaem

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان