رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دوربین های کنترل سرعت پلیس
#1
این دوربین ها به دو روش راداری و لیزری کار می کنند. البته تقریبا تمام دوربین های کنترل سرعت در ایران به روش لیزری کار می کنند که ۹۰ درصد آن ها ساخت آلمان و مابقی مارک ساژم دارند.

   دوربین های راداری به این صورت عمل می کنند که دستگاه رادار عادى یک پالس رادیویى را صادر می کند و منتظر انعکاسش می ماند. سپس انتقال دوپلر را در سیگنال اندازه می گیرد و از آن استفاده می کند تا سرعت را تعیین کند. (پدیده دوپلر)
   در سالهای اخیر دستگاههای کنترل سرعت به جای امواج رادیویی بر اساس نور کار می کنند. در واقع عنصر اساسی در این دستگاه موسوم به لیدار(lidar)، نور متمرکز لیزر است. لیدار هم مثل رادار با محاسبه زمان رسیدن نور فروسرخ بازتابیده از اتومبیل و ضرب این عدد در سرعت نور، فاصله شی تا دستگاه را محاسبه می کند. احتمالا زمان بازتاب امواج صوتى را در قالب یک پژواک تجربه کرده اید. براى مثال ، اگر شما درون یک چاه یا میان یک دره فریاد بکشید ، صدا مقدار قابل توجهی زمان می برد که به ته چاه برسد و دوباره به گوش شما بازگردد. صوت چیزی در حدود ۳۰۴ متر را در یک ثانیه طی می کند ، بنابراین یک چاه عمیق یا یک دره یِ عریض زمان محسوسی برای رفت و برگشت صدا به وجود می آورد .
   سرعت سنج لیزری زمان رفت و برگشت را براى نور اندازه می گیرد که به یک خودرو برخورد می کند و به سمت سرعت سنج باز می گردد . نور منتشر شده از یک سرعت سنج لیزری خیلی سریع تر از صوت حرکت می کند– حدود ۹۸۴۰۰۰۰۰۰ فوت در ثانیه(۳۰۰۰۰۰۰۰۰ متر در ثانیه ) یا حدود ۱ فوت(۳۰٫۴ سانتیمتر) در نانو ثانیه(یک میلیاردیوم ثانیه). سرعت سنج براى یک رفت و برگشت تعداد نانو ثانیه ها را می شمارد و با تقسیم کردن بر ۲ می تواند فاصله تا خودرو را محاسبه کند . اگر سرعت سنج ۱۰۰۰ نمونه گیری در هر ثانیه انجام دهد می تواند تغییر فاصله بین دو نمونه برداری را با هم مقایسه و سرعت خودرو را محاسبه کند. دقت می تواند با چند صد نمونه گیری روی مسیر در یک سوم ثانیه ( یا در همین حدود ) خیلی بیشتر شود.

   مزیت یک سرعت سنج لیزری (براى پلیس) آن است که اندازه ی مخروط نور منتشر شده از سرعت سنج خیلی کوچک است ، حتی در محدوده ی ۳۰۰ متری. امکان دارد قطر مخروط در این فاصله یک متر باشد . این مزیت به سرعت سنج این اجازه را می دهد که یک وسیله ی نقلیه مشخص را هدف گیری کند. بنا براین سرعت سنج لیزری بسیار دقیق است. لیدار رگباری از لیزر فروسرخ را در زمان بسیار کوتاهی به سوی اتومبیل در حال حرکت روانه می کند تا بتواند مجموعه ای از فواصل بین اتومبیل و دستگاه به دست آورد،سپس این سیستم با مقایسه نمونه های فواصل مختلف می تواند سرعت اتومبیل را محاسبه کند. با توجه به اینکه لیدار در مدت کمتر از نیم ثانیه حدود چند صد نمونه فاصله تهیه می کند، دقت محاسبه آن بینهایت زیادست

منبع
[عکس: matlabOpencv.gif]

« کلاس های آموزش پردازش تصویر با نرم افزار متلب »

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09130130252 تماس حاصل فرمائید.


«جهت مشاهده سرفصل این دوره کلیک نمایید»
پاسخ
سپاس شده توسط
#2
[b][b][b][b][عکس: index1.jpg][/b][/b][/b][/b]
کنترل مکانیزه آخرین راه‌حل مدیران شهری برای جلوگیری از ورود ماشین‌های غیرمجاز به محدوده طرح است که از ماه قبل و بعد از یک دوره آزمایشی رسما شرع به کار کرد.
نشریه علمی دانستنهیا در شماره دهم از دور جدید انتشار در گروه مجلات همشهری ، در بخش « فناوری» به این بهانه ، سیستم شناسایی خودکار پلاک خودرو را مورد بررسی قرار داده است.
علی رنجبران در توضیح ابتدای این گزارش آورده است : دیگر خبری از قفل چرخ و بگیر و ببندهای پلیسی نیست؛ یعنی می‌توانید قانون را شکسته و وارد محدوده طرح ترافیک شوید؛ اگر عواقب آن را بپذیرید، چون بالاخره یک روز که خیلی هم دور نیست، زنگ خانه را می‌زنند و مأمور پست نامه حاوی برگه‌های جریمه را به دستتان می‌دهد؛ جریمه‌هایی که هر بار که قانون را شکسته و وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اید، دوربین‌های نظارت مکانیزه برایتان ثبت کرده‌اند. طرح ترافیک واژه‌ای است که اولین بار در خردادماه سال۱۳۵۹ مردم تهران با آن آشنا شدند.
بخش هایی از این گزارش در ادامه می آید . برای مطالعه متن کامل آن و خواندن ده ها گزارش ، مقاله و گفتگوی خواندنی دیگر، شماره نیمه دوم مرداد ماه « دانستنیها» شما را راهنمایی می کند.
[b][b][b]

[b]

محدوده طرح

[/b]
[/b]
[/b][/b]شهر تهران در داخل خودش یک منطقه ممنوعه ترافیکی برای خودروهای شخصی دارد؛ یعنی در حال حاضر مساحتی بیش از ۳میلیون متر مربع از شهر تهران منطقه ممنوعه ترافیکی محسوب می‌شود. این محدوده از شمال به خیابان شهید مطهری، از غرب به خیابان کارگر، از جنوب به خیابان شوش و از شرق به امتداد خیابان ۱۷شهریور محدود می‌شود. این محدوده وسیع شامل بیشتر از ۱۰۰ورودی است که کنترل آن کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد. تا قبل از اجرایی‌شدن طرح کنترل مکانیزه این مجراهای ورودی به وسیله نیروی انسانی کنترل می‌شدند.
فرشاد جلالی – مدیر بخش تحقیق و توسعه سازمان کنترل ترافیک به دانستنیها از دلایل عدم موفقیت این روش می‌گوید. بر این اساس بوده که سازمان کنترل ترافیک به فکر پیدا کردن راه‌حل جایگزینی برای این مساله افتاد.
سامانه تشخیص پلاک
مطالعات اولیه برای کنترل مکانیزه محدوده طرح‌ترافیک از سال۸۵ شروع شده است. چیپ‌های خودکار تشخیص هویت (RFID) یا دوربین شناسایی پلاک خودرو گزینه‌های موردنظر برای کنترل این محدوده بودند؛ «به دلیل سختی نصب چیپ روی ۵/۳میلیون ماشین در شهر تهران، سازمان تصمیم گرفت روشی را انتخاب کند که از ماشین‌ها مستقل باشد و هر ماشینی را شناسایی کند؛ حتی ماشین‌هایی که از خارج تهران وارد شهر می‌شوند.»
جلالی می گوید: «بنابراین نمایندگان سازمان با شرکت انگلیسی «TIPS» وارد مذاکره شدند. آنها در لندن این روش را شش سال قبل از ما به کار گرفته بودند. با این همه اعلام کردند ما قادر به شناسایی کاراکتر‌های پلاک شما نیستیم و شما باید پلاک‌هایتان را عوض کنید. درست مثل اتفاقی که در دوبی افتاد و آنها مجبور به انگلیسی‌کردن کاراکترهایشان شدند.» بنابراین مدیران شهرداری تصمیم گرفتند انجام این کار را به متخصصان داخلی بسپارند…
[b][b][b]
[عکس: IMAGE63.jpg]
[b]کنترل مکانیزه

[/b]
[/b]
[/b][/b]با تکمیل شدن سامانه، در حال حاضر با پوشش بالاتر از ۹۰درصد خودروهای غیرمجاز ورودی شناسایی و برای آنها برگ جریمه صادر می‌شود. البته کنترل مکانیزه از آخر خرداد و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و برگه‌های اخطار را صادر کرد تا مردم موضوع را جدی بگیرند اما از ابتدای تیر اقدام به صدور برگ جریمه تنبیهی می‌کند. این نرم‌افزار براساس یک روش جهانی که به آن شناسایی الگو گفته می‌شود، کار شناسایی پلاک را انجام می‌دهد. اما سوال اصلی این است که این کار چطور اتفاق می‌افتد؟[b][b][b]
[b]ماشین باسواد

[/b]
[/b]
[/b][/b]همه ما برای خواندن اعداد و حروف از سوادمان بهره می‌گیریم اما وقتی که مجموعه دوربین و نرم‌افزار می‌توانند این کار را انجام بدهند، یعنی آنها هم باسواد (بخوانید هوشمند) هستند؟ برای اینکه ببینیم چطور می‌شود یک دوربین هوشمند یا باسواد ساخت، ابتدا باید ببینیم آن چیزی که ما به آن هوش یا سواد می‌گوییم چیست و چطور عمل می‌کند.
این گزارش با تشریح روش « تشخیص ساده » و مثال زدن از مغز انسان ادامه می هد : وقتی از نرم‌افزار، دوربین یا کامپیوتر می‌خواهیم چیزی را برای ما تشخیص بدهد، کافی است الگویی داشته باشد تا شیء موردنظر را با آن الگوها مقایسه کند؛ مقایسه‌ای که چندان مشکل به‌نظر نمی‌رسد اما درحقیقت بسیار پیچیده است. مغز ما پر از میلیون‌ها الگو است که به‌سرعت هر چیزی را با آنها مقایسه می‌کند. آن‌قدر سریع که ما متوجه این موضوع نمی‌شویم اما این میلیون‌ها الگو به مرور زمان و با استفاده از هوش در مغز ما به‌وجود آمده‌اند و مساله مهم درست‌کردن الگو‌هاست.
[b][b][b]
[b]

توصیف دقیق ریاضی

[/b]
[/b]
[/b][/b]اولین قدم در این کار دسته‌بندی اشیا به تعدادی موضوع یا کلاس است. قدم بعدی نسبت‌دادن ویژگی‌های مشخص و واضح به هر کدام از دسته‌هاست. براساس همین ویژگی‌هاست که سامانه بعد از دریافت داده‌های خام ویژگی‌های موردنظرش را از آن داده‌ها استخراج کرده و با ویژگی‌های الگو تطبیق می‌دهد. پس باید ویژگی‌های الگو را به‌خوبی برای سامانه تعریف کرده باشیم؛ یعنی یک نوع توصیف دقیق ریاضی و آن را طوری تعریف کنیم که بتواند همان ویژگی‌ها را به‌خوبی از اشیا استخراج کند. مثلا دوربین‌های عکاسی مجهز به نوعی نرم‌افزار برای تشخیص صورت هستند.
الگوهای تعریف شده برای این دوربین‌ها و قدرت پردازنده آنها در حدی است که فقط قادر به تشخیص صورت از بقیه اجزای بدن هستند اما نمی‌توانند بین صورت‌های مختلف تشخیصی بدهند. نمونه‌های پیشرفته‌تر می‌توانند لبخند فرد را هم تشخیص بدهند. همین ویژگی در سیستم‌های امنیتی تا حد شناسایی افراد حتی در بدترین شرایط نوری توسعه پیدا می‌کند.این روش باید آن‌قدر دقیق باشد تا مثلا حرف «ن» و «ل» را با هم اشتباه نگیرد. این آخری ایرادی است که در سامانه تشخیص پلاک وجود داشته و با تست‌های اولیه برطرف شده است.
نشریه با سابقه و پرمخاطب «دانستنیها» در هر ماه ، دو شماره منتشر می کند . آخرین اخبار ، گزارش ها و مفالات علمی را در آن پی گیری کنید.

منبع
[عکس: matlabOpencv.gif]

« کلاس های آموزش پردازش تصویر با نرم افزار متلب »

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09130130252 تماس حاصل فرمائید.


«جهت مشاهده سرفصل این دوره کلیک نمایید»
پاسخ
سپاس شده توسط
#3
دوربين‌ چراغ قرمز چگونه كار می كند؟


براساس گزارش موسسه ايمنی بزرگراه‌ها، دليل اصلی 22 درصد از تصادفات در آمريكا بخاطر عبور غيرمجاز متخلفين از چراغ قرمز می باشد.
هرساله اين تصادفات جان صدها انسان رامی ‌گيرد و ميليون‌ها دلار خسارت مالی بر جای می‌گذارد و به نظر می‌رسد كه ميزان اين خسارات هرساله افزايش می‌يابد. امروزه در اغلب شهرها، برای شناسايي متخلفين، دوربين‌های چراغ قرمز در حال نصب هستند كه بطور خودكار ، مدارك معتبری برای تعقيب اين افراد جمع‌آوری می‌كنند.
اگر شما از چراغ قرمز عبور كنيد يا سرعت شما در تقاطع بيش از حد مجاز باشد ، بايد تا چند روز ديگر منتظر نامه‌ای از اداره راهنمايی و رانندگی باشيد كه شما را به دادگاه دعوت می‌كند!
در اين بخش ما با اجزاء تشكيل‌دهنده اين سيستم و نحوه رديابی متخلفان آشنا خواهيم شد.

نحوه كار دوربين‌های چراغ قرمز :

دوربين‌های چراغ قرمز از فن‌آوری جديد كمك می‌گيرند ، ولی در عين حال سيستم كار ساده‌ای دارند. هردوربين چراغ قرمز از سه جزء تشكيل شده :
يك يا چند دوربين عكاسی
يك يا چند مدار حسگر
يك كامپيوتر

هنگامي كه اتومبيلی از چهارراه عبور می‌كند ، حسگرهايی كه در سر تقاطع‌ها قرار دارند ، عبور اتومبيل را تشخيص می‌دهند و به كامپيوتر مركزی سيستم اطلاع می‌دهند.
اگر چراغ قرمز باشد ، كامپيوتر مركزی به دوربين‌ها دستور می دهد تا از اتومبيل عكس بگيرند.
اغلب سيستم‌ها ، اغلب از دو دوربين استفاده مي‌كنند.
دوربين اول از روبرو و هنگامی كه اتومبيل وارد تقاطع می‌شود و دوربين دوم در وسط تقاطع و از پشت اتومبيل عكس می‌گيرد تا هم راننده و هم پلاك اتومبيل مشخص باشند.

در كامپيوتر مركزی : تاريخ، زمان و سرعت اتومبيل متخلف ثبت م‍ی‌شود و مامورين راهنمايی و رانندگی با بررسی اين عكس‌ها ، مشخصات صاحب اتومبيل را پيدا می‌كنند و او را جريمه می‌كنند.

حسگرها :
همانطور كه گفته شد، حسگرها نقش مهمی در سيستم كنترل چراغ قرمز دارند. اين حسگرها در اصل رشته سيم‌هايی هستند كه در زير آسفالت تقاطع‌ها نصب شده‌اند.

اين كابل‌ها به يك منبع انرژی برق و يك كنتور متصل هستند. اگر شما قوانين الكترومغناطيس را خوانده باشيد، حتما مي‌دانيد كه اگر از سيمی جريان الكتريكی عبور كند ، حول آن سيم،يك ميدان مغناطيسی ايجاد می‌شود.
هنگامی كه اتومبيلی از روي مدار حسگر عبور می‌كند، ميدان مغناطيسی حول مدار هم تغيير مي‌كند. با اندازه‌گيری مداوم اندوكتانس مدار توسط كنتور متصل به آن ، سيستم متوجه می‌شود كه وسيله‌ای روی مدار قرار داردو يا در حال عبور از آن است .

مدارهای حسگرها را اغلب بصورت مستطيل‌های زوج و موازی طراحی می‌كنند تا ......

منبع
[عکس: matlabOpencv.gif]

« کلاس های آموزش پردازش تصویر با نرم افزار متلب »

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09130130252 تماس حاصل فرمائید.


«جهت مشاهده سرفصل این دوره کلیک نمایید»
پاسخ
سپاس شده توسط


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  Authorization Bypass در دوربین های تحت شبکه مهرداد عباسی 0 3,556 12-09-2013, 07:47 AM
آخرین ارسال: مهرداد عباسی
  معرفی انواع دوربین های مداربسته و صنعتی به همراه کاربرد آنها مهدی ابراهیمی 15 41,189 11-23-2013, 07:39 PM
آخرین ارسال: مهدی ابراهیمی
  نقش دوربین‌های مداربسته در کاهش ارتکاب به جرم مهدی ابراهیمی 0 3,366 11-23-2013, 07:04 PM
آخرین ارسال: مهدی ابراهیمی
  دوربین تحت شبکه (IP Camera) مهدی ابراهیمی 0 2,989 11-23-2013, 06:53 PM
آخرین ارسال: مهدی ابراهیمی
  ورودی دوربین asgharkarimi 0 2,759 05-20-2013, 10:04 PM
آخرین ارسال: asgharkarimi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان